Ogródek sensoryczny przy SP nr 1
„Pachnie, smakuje, szeleści” — taki jest właśnie ogród zmysłów, który powstał przy naszej szkole w czasie pandemii. Prace przy ogrodzie sensorycznym trwały od kwietnia 2020 roku, ale sam pomysł pojawił się dużo wcześniej.
Pierwotnym pomysłem p. wicedyrektor H. Plecke, było stworzenie ogródka warzywno – owocowego, w którym uczniowie mogliby obserwować rośliny, które w przydomowych ogrodach coraz trudniej znaleźć. Często zapomniane krzewy owocowe umieją rozpoznać i nazwać tylko dzieci mające okazję próbować ich w ogrodach swoich babć czy dziadków. By wszystkie dzieci nauczyły się je rozróżniać, postanowiono w naszym szkolnym ogródku posadzić m.in. agrest, porzeczki, maliny, aronię, borówki, jeżyny oraz truskawki i poziomki. Autorki innowacyjnego projektu w składzie: H. Plecke, W. Płotka, M. Hinz i B. Kałduńska, po wykonaniu wstępnego szkicu, postanowiły iść o krok dalej i zamiast zwykłego ogródka, mającego niewątpliwie duże walory edukacyjne, stworzyć ogród sensoryczny. Przy współpracy z obsługą szkoły, realizatorom udało się osiągnąć cel. Realizacja projektu ruszyła wiosną 2020 roku. Wstępne prace polegające na przygotowaniu terenu i wymianie ziemi zawdzięczamy rodzicowi jednego z naszych uczniów – p. Bartłomiejowi Formela. Kolejne etapy realizowali z dużym zaangażowaniem nauczyciele będący autorami projektu (nawet ze wsparciem członków rodzin, którym bardzo dziękujemy) oraz Pracownicy Obsługi — nie szczędząc wysiłku i nie kryjąc radości z efektów swej pracy. Ogród jest przeznaczony dla wszystkich uczniów społeczności szkolnej — zarówno dla przedszkolaków, klas 1–3 i 4–6. Podzielony jest na kilka stref. Możemy tutaj zobaczyć: rośliny ozdobne, ścieżkę sensoryczną z materiałów o różnej fakturze, miejsce do zasiewu ziół, krzewy owocowe oraz warzywa. Kolorowe biedronki i pszczoły, które nauczyciele „wyczarowali” z kamieni stały się także jego ozdobą. Znalazły się w nim również budki dla ptaków oraz domek dla owadów i karmnik. Szkolny ogródek sensoryczny, będzie wykorzystywany przez uczniów w ciągu całego roku kalendarzowego. Jego stworzenie przyczyni się do kształtowania pożądanych postaw proekologicznych oraz nawyku systematycznej pracy, odpowiedzialności za jej efekty. Podczas zajęć praktycznych w ogródku uczniowie będą doskonalić umiejętności rozpoznawania i pielęgnacji roślin ozdobnych i użytkowych. Zajęcia w ogródku dydaktycznym umożliwią uczniom przebywanie na świeżym powietrzu podczas czterech pór roku. W tym roku szkolnym uczniowie wykonali pierwsze prace w ogrodzie (niektórzy po raz pierwszy w życiu), czemu towarzyszyło sporo emocji. Posadzono sadzonki i posiano nasiona takich roślin jak: marchew, buraki, pietruszka, szczypiorek, rzodkiewka, seler, por, sałata, buraki, dynia, cukinia, kalafior, kapusta, ziemniak. Uczniowie już mogą poczuć zapach mięty, oregano, majeranku czy estragonu. Z niecierpliwością czekają na pierwsze okazy ogórków i pomidorów. Dzieci przy okazji wizyty w ogródku lubią też podziwiać kolorowego motyla, który „przysiadł” na trawniku przed szkołą. Tego pomysłu nie udałoby się zrealizować bez p. K. Greczko–Kempa i p. J. Wołoszynek, które wykonały projekt oraz Pracowników Obsługi, którzy od samego początku dbają o każdą roślinę i wzbogacają tę kompozycję pięknie dobranymi kwiatami. W przyszłym roku szkolnym będziemy z pomocą Uczniów i Nauczycieli, kontynuować ten projekt. Ogromne zaangażowanie naszych Pań i Panów z obsługi szkoły, dla których nasz ogródek „stał się oczkiem w głowie” na pewno sprawi też, że będzie stawał się coraz piękniejszy.
Wstecz