„SensoNutki – SensoMisie”, czyli Sensoplastyka® w przedszkolu
Tak naprawdę wszyscy wiemy, że dowolna, nieograniczona zabawa dziecka stanowi fundament dla rozwoju jego kreatywności, fantazji, wielorakich umiejętności społeczno – komunikacyjnych oraz wielu innych aspektów pozytywnie wpływających na ogólny rozwój przedszkolaka.
Niełatwo jest stworzyć bezpieczną przestrzeń wypełnioną naturalnymi ekologicznymi materiałami, które z reguły są trudno dostępne dla małych dłoni i pozwolić na zabawę, prostą i szaloną, na pełną dowolność w tworzeniu, mieszaniu, brudzeniu. Jak bardzo wartościowe jest to, że w tym jednym czasie nos chłonie mnogie zapachy, oczy ogarniają cała paletę barw, dłonie, stopy, małe paluszki – cała powierzchnia ciała styka się z różnorodnością faktur i temperatur! Czujemy się wtedy dobrze, swobodnie, bezpiecznie – jesteśmy szczęśliwi. I to wszystko odbywa się w naszym przedszkolu! Dzieci z grupy OP5B oraz OP4/5 pod opieką wychowawców p. Natalii Klas oraz p. Magdaleny Hinz — posiadających kwalifikacje Trenera I stopnia zajęć Sensoplastyka® z pomocą p. Renaty Landowskiej i p. Magdaleny Magulskiej biorą udział w projekcie innowacyjnym „SenoNutki – SensoMisie” — zajęcia z Sensoplastyki® oraz z jej elementami. Sensoplastyka® jest marką zajęć rozwojowych dla dzieci i dorosłych w każdym wieku. Wpływa na stymulację zmysłów: wzroku, słuchu, dotyku, węchu i smaku poprzez wykorzystanie bezpiecznych produktów spożywczych. W trakcie zajęć dzieci doświadczają ciekawych zjawisk łączenia produktów różnej faktury, mieszają je, przelewają, przesypują i kreatywnie brudzą się. Sensoplastyka® jest twórczą zabawą, która wspiera na drodze rozwoju osobistego, jest radością, wpływa na optymalny rozwój całego organizmu. Stymulując receptory wpływamy na rozwój połączeń nerwowych w mózgu. Im jest ich więcej, tym „łatwiej” nam się myśli, tym sprawniej przebiegają wszelkie procesy analizy i syntezy w umyśle zarówno małego dziecka jak i osób dorosłych. Ważne jest, aby nauczyć dziecko podejmowania zadań na miarę własnych możliwości, wiary we własne siły, a w konsekwencji przygotować do życia w społeczeństwie. Twórczość plastyczna jest jedną z ważniejszych form działalności dziecka w wieku przedszkolnym. Poprzez rysunek i inne prace plastyczne poznajemy naszego wychowanka: jego emocje, rozwój intelektualny, zainteresowania. Podczas tworzenia dziecko doznaje silnych przeżyć. Wynikają one nie tylko z samego działania lecz także z możliwości wyrażenia środkami plastycznymi własnych myśli i uczuć, których dziecko nie byłoby w stanie opowiedzieć słowami. Wychowanie plastyczne pełni funkcję terapeutyczną. Zajęcia Sensoplastyki® wzbogaca je o nowe przeżycia związane z mieszaniem różnorodnych produktów spożywczych. Materiały wykorzystane do zajęć z Sensoplastyki® są w 100% oparte na bezpiecznych produktach spożywczych. Program został opracowany w konwencji metodyki aktywnej opartej na działaniach plastycznych dzieci. Jego zadaniem jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju osobowości dzieci przez pobudzanie i usprawnianie procesów percepcji wizualnej oraz działalności plastycznej. Innowacja tworzy uatrakcyjnienie programu przedszkolnego, spożytkowanie twórczego potencjału wychowanków oraz rozwój wszechstronnego rozwoju dzieci poprzez wielozmysłowe poznawanie świata w czasie zajęć Sensoplastyki® Działalność ta uspokaja, odpręża, rozładowuje napięcie emocjonalne i mięśniowe. Zajęcia podejmowane z dzieckiem, spełniają ważną rolę, ponieważ ułatwiają nawiązywanie kontaktu emocjonalnego oraz przyczyniają się do budowania właściwych relacji nauczyciel – dziecko, a także uczą współdziałania w grupie rówieśniczej.
Wstecz