Mali odkrywcy.
Grupa „Wesołe Nutki” pod opieką wychowawczyni Natalii Klas, przez pierwsze półrocze brała udział w zajęciach innowacyjnych z cyklu „Mali odkrywcy. Eksperymenty i doświadczenia”.
Dzieci w wieku przedszkolnym cechuje naturalna ciekawość otaczającego je świata, występujących w nim zjawisk i rządzących nim zasad. Pragną badać otoczenie, doświadczać nowych wrażeń, poznawać przedmioty. Bardzo pomocne dla wielokierunkowego rozwoju dziecka oraz zaspokojenia tej właśnie naturalnej ciekawości są zajęcia badawcze. Szczególnie istotne są zajęcia mające charakter eksperymentu – zwane również zabawami badawczymi – czyli takie, w których ważny jest nie – efekt końcowy, ale – samo działanie, które ten efekt wywołało. Zabawy badawcze pozwalają dziecku samodzielnie odkrywać otaczający je świat i rządzące nim mechanizmy, skłaniając je przy tym do przyjęcia czynnej postawy badacza i odkrywcy. Nadrzędnym celem innowacji jest rozbudzenie u dzieci ciekawości otaczającym światem poprzez naukę, przeprowadzanie zabaw badawczych z uwzględnieniem zasad bezpieczeństwa. A także kształtowanie umiejętności obserwacji i wnioskowania, podejmowanie prób przewidywania wyniku badań, czerpanie radości z zabaw badawczych, rozwijanie koncentracji i cierpliwości, rozwijanie kreatywności, wdrażanie do współdziałania w grupie, przełamanie nieśmiałości u niektórych dzieci oraz zapewnienie dzieciom lepszych szans edukacyjnych przez wpieranie ich ciekawości, aktywności i samodzielności. Przedszkolaki podczas cyklu zajęć brały udział w rożnych doświadczeniach i eksperymentach, między innymi: wybuch wulkanu, tęcza na talerzu, malowanie na mleku, bańka w bańce, dmuchany balon za pomocą sody i octu, wędrujące kolory, para wodna, deszczowa chmura chemiczne jojo. Do przeprowadzania zajęć zostały wykorzystane różne formy, środki i metody dydaktyczne. Najważniejsze jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju przedszkolaków, rozbudzając ich aktywność poznawczą, zapewniając pozytywną motywację do podejmowania zadań, a tym samym rozwijając wiarę we własne siły i możliwości. Doświadczenia i eksperymenty mają także na celu uatrakcyjnienie zajęć edukacyjnych, które będą kontynuowane w drugim semestrze roku szkolnego.
Wstecz